“tekst”

 

Het Idee van correspondentie; dat alles met elkaar verbonden is, de mens (microkosmos) en het universum (macrokosmos) is de kunst niet vreemd; menig kunstenaar heeft deze gedachte omgezet in materiaal.
De figuren en portretten die Inez Odijk tekent in haar werk lijken voort te komen uit het verlangen naar eenheid en zijn tegelijkertijd begrensd door hun menselijk tekort. Uit de dagelijkse context gehaald, gaat het werk niet over de geportretteerde zelf, het beeld verwijst ons eerder naar een gemoedstoestand. Wat beschrijvend zou kunnen zijn is geminimaliseerd; hun uitdrukking is beknopt; meestal stil, geconcentreerd wachtend of net vóór een handeling.
Haar werk bestaat uit grafiek, tekeningen en installaties .
Het maken van houtsneden fascineert haar; in plaats van een potlood hanteert zij het mes, dat scherp en onherroeplijk zijn spoor achterlaat in de houtplaat. Het ritme van het snijden stemt overeen met wat het beeld zelf aangeeft; bewegelijk en ritmisch, al naar gelang het mes zich over een haarpartij, kin, mond of wang beweegt.

In de serie houtsneden ‘op het gezicht’ (2005 – 2007) focust zich alle aandacht op hun blik; twijfel, gelatenheid en ook hoop en verwachting tekenen zich af door een oogopslag, een beweging van de mond, de stand van het hoofd of een kijkrichting.
In de grote houtsneden die zij maakt sinds 2007 bestaan de koppen uit fijne structuren en patronen. Elemeten uit de natuur en het landschap zijn verweven in de afbeelding, niet als decoratief ornament maar als metafoor. Het grotere formaat biedt de kunstenaar vrijheid in werken, het beeld wordt meer een oppervlakte
Naast het traditionele drukken op papier, gebruikt zij ook andere materialen zoals textiel. Van bedrukt canvas maakte zij installaties zoals Mappa (2005) en Pixelmen (2009). De drie-dimensionale beelden verhouden zich tot een fysieke ruimte en zijn voor de kijker tastbaar aanwezig.

“Ik wil dat mijn werk toegankelijk en voor de beschouwer voelbaar en zichtbaar is op het niveau van de emotie. Dat hoeven geen sentimentele plaatjes te zijn; naast mijn onderwerp zijn kleur, helderheid en een ritmische eenheid in handschrift even belangrijk. “

 

 

   
 

recent werk / klik op fragment

tekst

nieuws / cv

archief

educatie

contact